مايكل هارت وكتاب العظماء المائة

مايكل هارت وكتاب العظماء المائة

مايكل هارت وكتاب العظماء المائة

مايكل هارت وكتاب العظماء المائة، في العام 1978 جمع مايكل هارت قائمة بمائة شخص، من الأكثر تأثيرا في تاريخ البشرية، ويشتمل كتاب هارت على وصف للمساهمات والإنجازات التي حقهها القادة السياسيون والدينيون، وذكر فيه المخترعين العالميين والكتاب، وغيرهم ممن غيروا مسار التاريخ البشري. فمن هو مايكل هارت وما سبب شهرته؟

محتويات المقالة

فمن هو مايكل هارت؟ وما سبب شهرته؟

فيزيائي فلكي، يعد من العلماء البارزين في مجال الفيزياء التطبيقي، قضى هارت 27 عاما يؤلف كتاب اسمه العظماء المائة، وبعد أن انتهى من تأليفه، تكلم عنه في أكثر من مناسبة ومؤتمر، وفي أوساط مختلفة أيضا تحدث عن فكرة الكتاب، وكيف حدد له بعض المعايير لكي يخرج في النهاية بالشكل الذي أرداه، كما تحدث عن مدى تأثير هذه  الشخصيات التاريخية على مسار الأحداث العالمية وعلى الدول، ولماذا اختار النبي محمد كأول شخصية مؤثرة في التاريخ؟

أول شخصية في كتاب مايكل هارت 

وفي استطلاع ميداني أجري في لندن، أخذ مراسل متطوع جولة في الشارع، يسأل الناس أن يخمنوا أول شخصية اختار أن يدرجها الكاتب بعد أن عرفوا عنه، ولم يكن أي شخص قادرا علي تخمين الإجابة الصحيحة، حتى بعد أن أثار المراسل المزيد من الوصف والتقريب.

كشف المراسل في النهاية اسم الشخصية، لنرى ردة فعل الناس وهم يقرأون بعض الاقتباسات بشكل مبهج، وسط ذهول  على وجوه.

“لم يجلب أفكارًا رائدة إلى شبه الجزيرة العربية فحسب بل للعالم، كالحقوق المختلفة، وأفكارا مختلفة حول كيفية تنظيم الحقوق”. نعم، إنه الرسول محمد.

شروط اختيار الشخصيات في كتاب مايكل هارت

استقى هارت بعض المعايير اللازمة بعناية علمية بحتة بين شخصيات تاريخية، اختار لها أن تتسم بعض القواسم المشتركة، وعلى رأسها التأثير الذي اعتمده في التقييم، على حد سواء إيجابيا كان أو سلبيا، حتى أنه شعر بالأسف الشديد لوضعه شخصية مثل هتلر في الكتاب، لكن هذا ما يقتضيه العمل وتصنيفه، والهدف الأساسي من تأليفه.

1- أن تكون الشخصية حقيقية وليست خيالية.
2- أن تكون مؤثرة عالميًا، وليس إقليميًا، أي على نطاق جغرافي معين.
3- استبعد هارت كذلك كل من هو على قيد الحياة.
4- لا بد أن تكون الشخصية مشهورة بالفعل، وينحي من ذلك العبقري المجهول.

ماذا قال العالم مايكل هارت عن النبي محمد؟

مثلما اختار هارت بعض المعايير لضم هذه الشخصيات التاريخية، في كتابه، فقد لخص أيضا في بعض النقاط الهامة، عن سبب اختياره الرسول، كأول شخصية مؤثرة في التاريخ

 

1- وأنه الشخص الوحيد في العالم الذي استطاع أن يكمل مشروعه للنهاية، بناءًا على نهج ديني ودنيوي، حيث أنه قد رأى بعينه أثر معدل انتشار النبي،وبالنسبة لهارت فقد حقق الرسول هذه المعادلة كما لم يفعل أحد آخر.

2- وهو أيضا الوحيد من بين هؤلاء الأشخاص المائة، الذي تعد نشأته مختلفة نظرا للبيئة والظروف التي وجد نفسه محاطا بها، على عكس الشخصيات الأخرى التي عرفت في بيئات متحضرة نسبيًا.

3- فعل الرسول هذا، وهو مرتبط بمنهج القرآن، قولا ثقيلا ومعرفة به أثقل، هل كان الأمر بهذه البساطة؟ أن تعطي أناسًا عقيدة وتحركهم نحو عالم منفصل عن تجارتهم وتقاليدهم، يطيعون الله ورسوله، ويحاربوا على أساس الإيمان الذي تلقاه وحيدًا، ثم أمدهم به؟

لم يتوقع هارت ولا أحد آخر أن يكن الأمر كذلك، مؤديًا إلى هذا الحمل الثقيل الذي تعرفه ولا يتوقع العالم من حولك معرفته، والاستعداد بقبوله، إلا إذا أردت أن تصبح موضعًا للسخرية والاستهجان.

وضع هارت بعض التساؤلات حول ماهية الرجل الذي كتب القرآن، من يكون؟ حتى بعد أن تعرفه لا يبدوا أنك تعرفه، كما أثار بعض الإشكالات عن المصحف وعلاقة ذلك بعملية التنزيل، وهل كتبه محمد أم لا؟!

كتاب مايكل هارت بين النص الأصلي والترجمة المغلوطة

لاقى الكتاب رواجٍا واسعًا واستحسانا في دوائر معينة، وفي محتويات عديدة، غير مهتمة بما جاء في الكتاب أو مناقشته، أو حتى التحقق من الكلام الذي يرددوه كما هو، فقط لكونك أصبحت تمتلك المعلومة التي تقول أن هناك عالمًا غربيًا، بحجم مايكل هارت قال كذا وكذا، أعني في أجزاء مقتطعة من سياقها، لتناسب أهواء البعض، غير أن هناك أجزاء تتحدث فقط عن النسحة العربية التي تعتبر منقحة، لتتناسب أو تعطي المطلوب منها، حيث ترجم الكتاب إلى العربية، الكاتب أنيس منصور، وأعطى له عنوانا مختلفا، وهو الخالدون المائة.

إقرأ أيضا:

تمثال زليخة الفرعوني

أسماء الخلفاء العباسيين بالترتيب

من هم العشرة المبشرون بالجنة وما هي قصتهم

 

Share this post

Comments (34)

  • rugged tablet Reply

    Wow! Thank you! I continuously needed to write on my blog something like that. Can I take a portion of your post to my website?

    يوليو 19, 2022 at 12:10 م
  • hydro jetting blasting rust paint cleaner cleaning washing Reply

    I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself? Plz reply back as I’m looking to create my own blog and would like to know wheere u got this from. thanks

    يوليو 23, 2022 at 4:34 م
  • Dama N.V. Reply

    I have been absent for some time, but now I remember why I used to love this web site. Thanks, I’ll try and check back more frequently. How frequently you update your web site?

    أغسطس 12, 2022 at 12:34 م
  • investment apartments dubai Reply

    There is noticeably a bundle to know about this. I assume you made certain nice points in features also.

    أغسطس 12, 2022 at 8:10 م
  • Dr. Mudri Sándor Balázs Reply

    As I website possessor I think the subject material here is rattling superb, thanks for your efforts.

    أغسطس 15, 2022 at 10:50 ص
  • adult dolls Reply

    Absolutely pent written content, thank you for information. “He who establishes his argument by noise and command shows that his reason is weak.” by Michel de Montaigne.

    أغسطس 27, 2022 at 6:20 م
  • what is the best cryptocurrency to invest in Reply

    Hi there just wanted to give you a quick heads up. The words in your article seem to be running off the screen in Safari. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The layout look great though! Hope you get the issue fixed soon. Many thanks

    سبتمبر 12, 2022 at 4:26 ص
  • best cryptocurrency to buy now Reply

    We’re a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community. Your website offered us with useful info to paintings on. You have done an impressive job and our entire neighborhood can be thankful to you.

    سبتمبر 12, 2022 at 9:43 ص
  • Fókuszpályázat pályázatírás Debrecen Reply

    Thank you, I have recently been searching for info about this subject for ages and yours is the greatest I’ve discovered till now. But, what about the conclusion? Are you sure about the source?

    سبتمبر 23, 2022 at 9:52 ص
  • zmozeroteriloren Reply

    This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

    نوفمبر 23, 2022 at 3:24 ص
  • Religion & Spirituality Books Reply

    Some genuinely nice and useful info on this website , likewise I conceive the design contains excellent features.

    ديسمبر 14, 2022 at 7:18 ص
  • A Beginners Guide to Endurance racing (Volume 1) Reply

    Thanks for one’s marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you’re a great author.I will always bookmark your blog and may come back in the foreseeable future. I want to encourage one to continue your great posts, have a nice morning!

    ديسمبر 17, 2022 at 4:34 م
  • The Best Places to Study in Melbourne (Australia) Reply

    you might have an important weblog here! would you like to make some invite posts on my blog?

    ديسمبر 18, 2022 at 5:32 ص
  • Top Places to Holiday in Sao Jos? Dos Campos (Brazil) Reply

    This site is really a walk-via for all the info you needed about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll positively discover it.

    ديسمبر 20, 2022 at 10:03 ص
  • Beginners Guide to Growing Shibataea (Home & Garden Handbook) Reply

    very good submit, i certainly love this website, carry on it

    ديسمبر 21, 2022 at 7:16 ص
  • The Best Breakfast Places in At-taif (Saudi Arabia) Reply

    Hello.This post was extremely fascinating, especially because I was searching for thoughts on this matter last Friday.

    ديسمبر 21, 2022 at 8:36 ص
  • How to Start a Couch Business (Beginners Guide) Reply

    I’ve recently started a web site, the info you offer on this site has helped me greatly. Thank you for all of your time & work. “‘Tis our true policy to steer clear of permanent alliances with any portion of the foreign world.” by George Washington.

    ديسمبر 21, 2022 at 10:04 ص
  • The Best Places to Raise a Family in S?gou (Mali) Reply

    I truly appreciate this post. I have been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thx again

    ديسمبر 23, 2022 at 4:36 ص
  • Top Places to Adventure in Sao Gon?alo (Brazil) Reply

    Wow! Thank you! I constantly needed to write on my website something like that. Can I include a part of your post to my website?

    ديسمبر 26, 2022 at 8:35 ص
  • The Best Places to Network in Zhangjiakou (China) Reply

    I used to be recommended this blog by my cousin. I am not sure whether or not this submit is written by him as nobody else know such specific approximately my difficulty. You are incredible! Thanks!

    ديسمبر 31, 2022 at 11:07 ص
  • How to Write a Business Plan for a Coil Ignition Business Reply

    I like this web site so much, saved to favorites. “Nostalgia isn’t what it used to be.” by Peter De Vries.

    يناير 3, 2023 at 4:12 م
  • Top Places to have Lunch in Kitakyushu (Japan) Reply

    I went over this website and I think you have a lot of great information, saved to bookmarks (:.

    يناير 4, 2023 at 12:55 ص
  • Dr. Mudri Sándor Balázs ügyvéd Reply

    This design is wicked! You obviously know how to keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Excellent job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool!

    فبراير 17, 2023 at 6:10 م
  • bulk send nfts Reply

    After all, what a great site and informative posts, I will upload inbound link – bookmark this web site? Regards, Reader.

    مارس 2, 2023 at 8:06 ص
  • Europa-Road Kft Reply

    Excellent post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Extremely useful information specifically the last part 🙂 I care for such info a lot. I was seeking this certain info for a long time. Thank you and best of luck.

    مارس 17, 2023 at 1:57 م
  • microgaming88 Reply

    I have not checked in here for a while as I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

    أبريل 12, 2023 at 6:02 م
  • slot habanero Reply

    Howdy! I know this is kinda off topic however , I’d figured I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa? My website goes over a lot of the same topics as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you might be interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you! Excellent blog by the way!

    أبريل 13, 2023 at 6:52 م
  • slot joker gaming deposit pulsa tanpa potongan Reply

    excellent post.Never knew this, thankyou for letting me know.

    أبريل 14, 2023 at 8:24 ص
  • surgawin slot Reply

    Does your site have a contact page? I’m having trouble locating it but, I’d like to shoot you an e-mail. I’ve got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it expand over time.

    أبريل 25, 2023 at 3:58 ص
  • Fastwin77 Reply

    Great website! I am loving it!! Will be back later to read some more. I am bookmarking your feeds also

    مايو 2, 2023 at 2:32 م
  • Betwing88 Reply

    Hello There. I found your weblog using msn. That is a really well written article. I’ll make sure to bookmark it and come back to read extra of your useful info. Thanks for the post. I will definitely return.

    مايو 5, 2023 at 12:39 ص
  • Sensaslot88 Reply

    Very efficiently written story. It will be helpful to everyone who employess it, including me. Keep doing what you are doing – looking forward to more posts.

    مايو 6, 2023 at 8:36 ص
  • deposit slot via gopay Reply

    Thanks for the auspicious writeup. It if truth be told used to be a amusement account it. Look advanced to far introduced agreeable from you! However, how could we be in contact?

    يونيو 17, 2023 at 10:26 م
  • best erc20 token generator Reply

    Pretty great post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I’ve truly loved surfing around your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your rss feed and I am hoping you write once more very soon!

    أغسطس 25, 2023 at 4:54 م

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *