علاج مرض البهاق بالعسل

علاج مرض البهاق بالعسل

علاج مرض البهاق بالعسل

علاج البهاق بالعسل نطلعكم عليه عبر “معلومة لك – ma3lomalk.com“، فمن المهم جدًا أن تحمي بشرتك من أشعة الشمس. لأن المناطق التي فُقد فيها الصبغة يمكن أن تحترق بسهولة ويمكن أن يتفاقم الوضع، حيث يحدث مرض البهاق  في خلايا أنسجة الجلد ويفقد الجلد لونه الطبيعي، مما ينتج عن ذلك مناطق فاتحة اللون في المناطق المرئية من الجسم أو اليدين أو البطن أو الوجه أو الرقبة.

تعرف على: علاج جفاف البشرة في الشتاء

علاج مرض البهاق بالعسل
علاج مرض البهاق بالعسل

وفي بعض الحالات، يمكن أن تحدث أيضًا في الفم وتجويف الأنف والأعضاء التناسلية وحتى في شبكية العين، بالرغم من أن هذا المرض يصيب الجلد بشكل عام، إلا أن الدعم العاطفي ضروري لعلاجه؛ لأن هذا المرض يكسر الثقة بالنفس لدى المرضى.

محتويات المقالة

ما هو سبب مرض البهاق؟

حتى الآن ، لم يتمكن الباحثون من شرح السبب الدقيق لمرض البهاق، يقول البعض أن مرض الجهاز المناعي هذا ناجم عن الأجسام المضادة في الجسم التي تهاجم الصبغات في أنسجة الجلد، ويمكن أن تتغير الخلايا الصباغية المسؤولة عن لون الجلد أو تموت في بعض الأحيان، مما يتسبب في تكوين هذه البقع البيضاء على الجسم.

يتفق الخبراء على شيء واحد وهو أن هذا مرتبط بعلم الوراثة، فلا يوجد علاج محدد للبهاق؛ ومع ذلك ، يمكن علاج بعض الأعراض بتحسينات الجودة التي يقوم بها المرضى في حياتهم.

موضوع لك: فوائد واستخدامات مذهلة لـ قشر اليوسفي للبشرة والوجه

علاج مرض البهاق بالعسل
علاج مرض البهاق بالعسل

علاج مرض البهاق بالعسل

يعتبر العسل من أفضل وسائل علاج البهاق، ويعتبر العسل فعال جدًا للتخلص من البهاق، حيث ينصح الأطباء في الغالب بتناول ملعقة واحدة من العسل يوميًا، أو وضعه على المنطقة التى تظهر فيها البقع، مع تركه لمدة ساعة؛ وذلك بسبب أن العسل يحتوى كمية كبيرة من المعادن والفيتامينات.

كما أن العسل تعتبر من التكميلات العلاجية للعلاج الضوئى أو العلاج بالليرز الذي يمكن أن يلجأ إليه مريض البهاق، وفيما يلي نتعرف على طريقة علاج مرض البهاق بالعسل:

يمكن علاج البهاق بالعسل عن طريق وضع عسل النحل الطبيعى على الأماكن المصابة بالبهاق فى الجلد، حيث يساعد العسل في الغالب على مقاومة انتشار البهاق فى أماكن جديدة فى الجلد، وبعدما يتم وضعه على الجلد يترك لمدة ساعة واحدة وبعدها يتم غسل المنطقة التي تم وضع العسل عليها بماء نظيف.

موضوع يهمك: علاج البهاق بالثوم

علاج مرض البهاق بالعسل
علاج مرض البهاق بالعسل

نصائح هامة لعدم الاصابة بمرض البهاق

يجب على الأشخاص المصابين بالبهاق توخي الحذر بشكل خاص مع بشرتهم؛ لأن هذا المرض يسبب بقع بيضاء حساسة على الجلد، وإليكم أبرز النصائح الهامة لعدم انتشار الاصابة في مختلف أنحاء الجسم:

علاج مرض البهاق بالعسل
علاج مرض البهاق بالعسل
  • الحماية من أشعة الشمس

من المهم جدًا حماية نفسك من الأشعة فوق البنفسجية، لذلك يجب استخدام واقي من الشمس، وذلك كوضع الكريم على بشرتك بحرية، فقط حاول بشكل خاص أن تضعه قبل 30 دقيقة من الخروج للشمس، مع ضرورة ارتاء القبعات والنظارات الشمسية والملابس الواقية لتغطية بشرتك، وتجنب الوقوف في الشمس، خاصةً خلال ساعات الشمس القوية.

  • عدم رسم وشم على جسدك

يستخدم Micropigmentation، وهو نوع من تقنيات الوشم، لتغطية البقع التي يسببها البهاق أو لجعلها تظهر بشكل أقل. لكن هذه التقنية وغيرها من التقنيات المماثلة تؤدي في الواقع إلى مزيد من تطور المرض. وهكذا تتشكل بقع جديدة.

علاج مرض البهاق بالعسل والخل

كل صباح احرص على شرب كوب من الماء الفاتر مضاف إليه ملعقة كبيرة من خل التفاح، وملعقة من عسل النحل يوميًا، وإن كنت تعاني من قرح في المعدة فلا تشرب خل التفاح على معدة فارغة، ويمكن استبدال خل التفاح بعصير الليمون.

ويمكنك استخدام خل التفاح والعسل كعلاج للبهاق عن طريق، تنظيف وتجفيف الأماكن المصابة بالبهاق، ثم قم بدهنها بعسل النحل وتترك لمدة ساعة ثم تغسل بعد ذلك وتدهن بخل التفاح، وكرر هذا الأمر من 2-3 مرات يومياً.

موضوع يهمك: أسباب جفاف اليدين والقدمين وطرق العلاج

علاج البهاق بالكركم

يمكنك استخدام الكركم كعلاج فعال للبهاق، فهو يحتوي على مواد مضادة للجراثيم تساعد هذه المواد على التخلص من البكتيريا المسببة للعدوى، لذلك تعد بودرة الكركم علاج فعال للبهاق.

هل الزنجبيل مفيد لعلاج البهاق

بالتأكيد يحتوي على مجموعة من العناصر التي تجعله فعال وضروري لعلاج الكثير من المشكلات الطبية، ويمكن استخدامه أيضًا لعلاج البهاق، فهو يعمل على تحسين الدورة الدموية فى جميع أنحاء الجسم.

فوائد زيت حبة البركة لعلاج البهاق

حبة البركة أو الحبة السوداء كما يطلق عليها البعض تعد علاج فعال وقوي للبهاق، فيمكنك دهن المنطقة المصابة بالبهاق بحبة البركة، لمدّة خمسة عشر يوماً، وقبل ذلك احرص على دهنها بخلّ التفاح، حيثُ لزيت حبة البركة خواص تلطيفيّة على الجد، فهو عنصر فعال يعمل على حماية الجلد.

إقرأ أيضًا:

تعرف على أفضل علاج للتثدي عند الرجال

علاج الثعلبة في الرأس نهائيًا بطرق طبيعية في المنزل

ما هي الأسباب التي تؤدي للتثاؤب

Share this post

Comments (24)

  • علاج البهاق بالثوم – معلومة لك Reply

    […] علاج البهاق بالثوم، يعد البهاق من الأمراض الجلدية، التي تحدث نتيجة وجود خلل في الخلايا الصباغية أو تدميرها، هذه الخلايا هي المسئولة عن توفير لون الشعر، والعينين، والبشرة، والعينين، وأي نقص في الخلايا الصباغية يؤدي إلى ظهور بقع بيضاء على الجلد، ويعتقد أنه من أمراض المناعة الذاتية، وقد يحدث البهاق أيضًا نتيجة نقص في فيتامين ب 12، أو النحاس، أو حمض الفوليك، وقد يحدث البهاق بسبب بعض الالتهابات الفطرية، وفي هذا الموضوع يستعرض معكم معلومة لك، أفضل طريقة لعلاج البهاق. […]

    يناير 24, 2022 at 3:25 م
  • marizon ilogert Reply

    Great write-up, I am regular visitor of one?¦s website, maintain up the nice operate, and It is going to be a regular visitor for a lengthy time.

    أكتوبر 10, 2022 at 1:38 م
  • zmozero teriloren Reply

    This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

    نوفمبر 23, 2022 at 8:14 م
  • Fantasy Manga Reply

    It is actually a nice and useful piece of info. I’m satisfied that you simply shared this helpful information with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

    ديسمبر 14, 2022 at 12:11 م
  • The Best Places to find a Girlfriend in Xingtai (China) Reply

    Great work! This is the type of information that should be shared around the net. Shame on the search engines for not positioning this post higher! Come on over and visit my website . Thanks =)

    ديسمبر 19, 2022 at 4:58 م
  • Learning and Understanding about Craniofacial and osseous defects mental retardation Disease (Volume 1) Reply

    Almost all of whatever you say is astonishingly precise and that makes me wonder why I had not looked at this with this light previously. This particular piece truly did turn the light on for me personally as far as this subject matter goes. Nevertheless at this time there is actually one factor I am not necessarily too comfy with and whilst I make an effort to reconcile that with the central theme of the position, let me observe what all the rest of the readers have to say.Very well done.

    ديسمبر 20, 2022 at 11:39 ص
  • Top Places to Shop in Qingdao (China) Reply

    You really make it appear so easy with your presentation but I to find this matter to be actually one thing which I believe I might never understand. It kind of feels too complicated and extremely huge for me. I am having a look ahead to your next put up, I will try to get the hang of it!

    ديسمبر 23, 2022 at 10:28 ص
  • Learning and Understanding about Lymphocytic vasculitis Disease (Volume 1) Reply

    Awesome blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog jump out. Please let me know where you got your design. Cheers

    ديسمبر 24, 2022 at 3:59 م
  • Learning and Understanding about Sacral hemangiomas multiple congenital abnormalities Disease (Volume 1) Reply

    The subsequent time I learn a weblog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I imply, I do know it was my option to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about one thing that you could possibly repair in case you werent too busy searching for attention.

    ديسمبر 25, 2022 at 4:38 ص
  • How to Start a Hobby in TV and FM DXing Reply

    We’re a group of volunteers and opening a new scheme in our community. Your website offered us with valuable information to work on. You’ve done a formidable job and our whole community will be grateful to you.

    ديسمبر 29, 2022 at 3:39 م
  • The Best Places to visit in Warangal (India) Reply

    I must get across my love for your kind-heartedness for individuals that must have help on this one concept. Your very own dedication to passing the solution up and down has been definitely effective and have constantly empowered many people much like me to realize their targets. Your personal insightful information entails this much to me and extremely more to my office workers. Thanks a lot; from everyone of us.

    ديسمبر 31, 2022 at 11:55 ص
  • The Best Places to Live in Hanoi (Vietnam) Reply

    Excellent blog! Do you have any helpful hints for aspiring writers? I’m hoping to start my own blog soon but I’m a little lost on everything. Would you advise starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many choices out there that I’m totally overwhelmed .. Any tips? Kudos!

    يناير 4, 2023 at 12:52 ص
  • konténeres szállítmányozás Europa-Road Kft. Reply

    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually something which I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me. I’m looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

    فبراير 17, 2023 at 8:41 م
  • send multiple erc20 tokens in one transaction Reply

    I used to be recommended this website via my cousin. I am not positive whether or not this put up is written via him as nobody else recognise such targeted approximately my trouble. You’re amazing! Thanks!

    مارس 1, 2023 at 8:28 م
  • slot pulsa Reply

    Very good written information. It will be useful to everyone who employess it, as well as me. Keep up the good work – i will definitely read more posts.

    أبريل 10, 2023 at 2:40 ص
  • slot joker gaming demo Reply

    With havin so much content do you ever run into any problems of plagorism or copyright infringement? My site has a lot of unique content I’ve either created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my authorization. Do you know any methods to help prevent content from being stolen? I’d truly appreciate it.

    أبريل 14, 2023 at 5:18 ص
  • sbobet slot game Reply

    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually something which I think I would never understand. It seems too complex and very broad for me. I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

    أبريل 15, 2023 at 6:58 م
  • surgawin Reply

    I love the efforts you have put in this, thank you for all the great posts.

    أبريل 24, 2023 at 8:52 م
  • Playslot77 Reply

    Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading? I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s the blog. Any feed-back would be greatly appreciated.

    مايو 1, 2023 at 9:38 ص
  • Fastwin77 Reply

    Some really nice stuff on this website , I like it.

    مايو 2, 2023 at 4:17 م
  • Sensaslot88 Reply

    I was very pleased to find this web-site.I wanted to thanks for your time for this wonderful read!! I definitely enjoying every little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff you blog post.

    مايو 5, 2023 at 10:50 م
  • syair sydney Reply

    I wish to convey my love for your kindness supporting men and women that really want help on this particular idea. Your personal commitment to passing the message all around ended up being amazingly interesting and have enabled girls much like me to achieve their endeavors. Your amazing interesting recommendations indicates a whole lot to me and much more to my colleagues. Warm regards; from everyone of us.

    يونيو 5, 2023 at 11:29 ص
  • ERC-20 Token Contract Generator Reply

    I’m very happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the accidental misinformation that’s at the other blogs. Appreciate your sharing this greatest doc.

    أغسطس 25, 2023 at 8:13 ص
  • tlover tonet Reply

    Hi there very nice web site!! Man .. Beautiful .. Wonderful .. I’ll bookmark your website and take the feeds additionallyKI am glad to find so many useful information right here within the put up, we’d like work out more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

    ديسمبر 19, 2023 at 7:08 م

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *