هل يجوز الصلاة في السيارة أثناء سيرها

هل يجوز الصلاة في السيارة أثناء سيرها

هل يجوز الصلاة في السيارة أثناء سيرها، من الأحكام الشرعية التي يكثر التساؤل حولها، وهي هل الصلاة في السيارة أثناء سيرها من الأمور الشرعية الصحيحة، ويقدم موقع معلومة لك، في السطور التالية الرأي الشرعي الصحيح حول حكم الصلاة في السيارة أثناء سيرها.

تعرف على: هل الفازلين يمنه الوضوء

محتويات المقالة

حكم تأدية الصلاة في السيارة أثناء سيرها

المسافر إذا كان في طريق سفره ودخل عليه وقت صلاتين لا يمكن الجمع بينهما كالعصر والمغرب، ولم يتمكن من النزول من السيارة، فيمكنه الصلاة في السيارة لأن الميسور لا يسقط بالمعسور، مع الإيماء عند الركوع والسجود، وتحري القبلة قدر المسطاع.

هل يجوز صلاة الفريضة في وسائل المواصلات

الصلاة في وسائل المواصلات نظرًا لتباعد المسافة بين الأماكن، والخوف من فوات الوقت، وقد يضطر المسافر إلى الصلاة في السيارة خوفًا من فوات وقتها، أو لعدم قدرته على إيقاف السيارة والصلاة، أو بسبب مطر أو وحل، وعلى هذا فقد رأى العلماء أن الصلاة إن كانت مما يجوز جمعها، فالأفضل له أن يصليها جمعًا عند وصوله، أما إذا كانت الصلاة ممن لا يجمع مع غيرها، فحينئذ يتحقق في شأنه العذر في الصلاة في وسيلة المواصلات، ولا حرج عليه في ذلك، إلا أن الشافعية قالوا بضرورة الإعادة؛ لأن هذا عذر نادر، فيُستَحَب له قضاء هذه الصلاة بعد ذلك؛ خروجًا من الخلاف.

حالات يجوز فيها الصلاة في السيارة أثناء سيرها

ذكر  النووي في المجموع وشرح مسلم قال: ولو حضرت الصلاة المكتوبة، وخاف لو نزل ليصليها على الأرض إلى القبلة انقطاعاً عن رفقته أو خاف على نفسه أو ماله لم يجز ترك الصلاة وإخراجها عن وقتها، بل يصليها على الدابة لحرمة الوقت، وتجب الإعادة لأنه عذر نادر.

أي إذا خاف المسافر أن يتخلف على رفقته إذا نزل وأدى الصلاة أو خاف على ماله أو نفسه، فليصليها على الدابة لحرمة الوقت، وتجب عليه إعادة الصلاة بعد وصوله.

حكم الصلاة جالسًا في السيارة

قال الشيخ محمد وسام، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، إن هناك خلاف بين الفقهاء في هذا الموضوع، مشيرًا إلى أن القيام مع القدرة يعد ركن من أركان الصلاة، ومع هذا لا يجوز الصلاة في السيارة، ويجب عليه الصلاة عند الوصول، أو يجمع بين الصلاتين جمع تقديم أو تأخير.

وقال رأي آخر من الفقهاء إن إدراك الوقت مقدم على الركن، لأنه إذا ترك الصلاة فإنه الوقت سيضيع عليه، فإن أراد المسافر أن يصلى فى السيارة، فعليه أن يعيد الصلاة بعد أن يصل للمكان الذاهب إليه، أو يؤخرها حتى يصل للمكان الذاهب إليه.

هل يجوز الصلاة في السيارة دون معرفة اتجاه القبلة

قال الدكتور محمد عبد السميع، أمين الفتوى بدار الإفتاء المصرية، إن الصلاة في السيارة جائزة إذا كانت نافلة فقط، وعلى المصلي أن يجتهد ويتحرى معرفة اتجاه القبلة، أما الفريضة فلا تصلي على هذه الحالة إلى في حالة الضرورة وفشلت كل محاولات ركن السيارة والنزول منها للصلاة.

وتابع: أن في حالة الصلاتين لا يمكن الجمع بينهما كالعصر والمغرب، ولم تستطيع النزول من السيارة، فيمكنك الصلاة في السيارة، واحرص على أن تعيد الصلاة مرة أخرى عند الوصول للخروج من الخلاف.

إقرأ أيضًا:

معلومات دينية نادرة عن الرسول 

من هو النبي الذي قبضت روحه في السماء

معلومات دينية إسلامية عامة

Share this post

Comments (28)

  • marizon ilogert Reply

    Great web site. Plenty of helpful info here. I am sending it to some buddies ans also sharing in delicious. And of course, thank you in your sweat!

    أكتوبر 10, 2022 at 1:27 م
  • zmozeroteriloren Reply

    Thanks , I’ve recently been searching for info about this subject for a long time and yours is the best I have came upon till now. However, what about the bottom line? Are you positive concerning the source?

    نوفمبر 22, 2022 at 2:31 م
  • ikea afvalbak Reply

    The very root of your writing whilst appearing reasonable at first, did not really settle very well with me personally after some time. Somewhere within the paragraphs you actually were able to make me a believer unfortunately only for a very short while. I nevertheless have got a problem with your jumps in logic and you might do well to fill in those breaks. If you can accomplish that, I would surely be impressed.

    نوفمبر 23, 2022 at 6:29 م
  • abogados Reply

    Very interesting info!Perfect just what I was searching for!

    ديسمبر 6, 2022 at 12:47 ص
  • Superhero Stories Graphic Novels Reply

    I will immediately seize your rss as I can’t find your email subscription hyperlink or e-newsletter service. Do you have any? Please allow me realize so that I could subscribe. Thanks.

    ديسمبر 13, 2022 at 6:54 م
  • How to Start a Coal (commission Agent) Business (Beginners Guide) Reply

    I am constantly thought about this, regards for posting.

    ديسمبر 16, 2022 at 9:38 م
  • How to Play the Assotor (Beginners Guide to Musical Instruments) Reply

    I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Carry on the excellent works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my site 🙂

    ديسمبر 17, 2022 at 12:45 ص
  • Learning and Understanding about Angiosarcoma Disease (Volume 1) Reply

    Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and sources back to your site? My website is in the very same area of interest as yours and my visitors would truly benefit from some of the information you provide here. Please let me know if this alright with you. Thanks a lot!

    ديسمبر 18, 2022 at 8:23 ص
  • How to Start a Naval Ships of All Types Business (Beginners Guide) Reply

    I have read several good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I surprise how much effort you put to create such a excellent informative web site.

    ديسمبر 21, 2022 at 10:24 ص
  • Ultimate Music Guide to Chicago Blues Reply

    Hello there, I found your site by the use of Google even as looking for a related matter, your web site came up, it appears to be like good. I have bookmarked it in my google bookmarks.

    ديسمبر 23, 2022 at 10:39 ص
  • best wedding photographer colchester Reply

    I was curious if you ever considered changing the layout of your site? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2 pictures. Maybe you could space it out better?

    ديسمبر 27, 2022 at 3:28 م
  • Top Places to Adventure in Shiraz (Iran) Reply

    Exactly what I was looking for, regards for posting.

    يناير 1, 2023 at 9:26 م
  • auto accessories Reply

    It’s really a nice and useful piece of information. I am happy that you shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

    فبراير 15, 2023 at 2:07 م
  • Excavator Reply

    Keep functioning ,splendid job!

    فبراير 25, 2023 at 6:22 م
  • bulk send erc-20 Reply

    I like this post, enjoyed this one regards for posting. “It is well to give when asked but it is better to give unasked, through understanding.” by Kahlil Gibran.

    مارس 1, 2023 at 11:37 م
  • medence szállítás Europa-Road Reply

    I have read some good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I surprise how much effort you put to make such a magnificent informative website.

    مارس 17, 2023 at 6:12 ص
  • baliplay vip slots spadegaming Reply

    Useful info. Lucky me I discovered your site by accident, and I’m surprised why this accident didn’t happened earlier! I bookmarked it.

    أبريل 11, 2023 at 8:19 م
  • surgawin slot Reply

    I think this is one of the most significant information for me. And i am glad reading your article. But wanna remark on few general things, The site style is great, the articles is really excellent : D. Good job, cheers

    أبريل 25, 2023 at 1:53 ص
  • Playslot77 Reply

    Real clean website , thanks for this post.

    أبريل 30, 2023 at 8:51 م
  • Betwing88 Reply

    There are some attention-grabbing cut-off dates on this article however I don’t know if I see all of them middle to heart. There’s some validity but I’ll take maintain opinion till I look into it further. Good article , thanks and we want extra! Added to FeedBurner as effectively

    مايو 4, 2023 at 1:01 م
  • smart contract tools token generator Reply

    Hey there! I’ve been reading your blog for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Porter Texas! Just wanted to mention keep up the fantastic work!

    أغسطس 25, 2023 at 7:07 ص
  • ASIC Miners Reply

    You should take part in a contest for one of the best blogs on the web. I will recommend this site!

    نوفمبر 3, 2023 at 12:45 ص
  • Comprar orlistat en línea sin receta en Bogotá Reply

    Hi there colleagues, its great paragraph regarding cultureand completely
    defined, keep it up all the time.

    نوفمبر 29, 2023 at 9:22 م
  • skonsultuj się z lekarzem przed zakupem fosamax w Polsce Reply

    What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It absolutely helpful and it has aided me
    out loads. I hope to give a contribution & aid different customers like its aided me.
    Good job.

    ديسمبر 5, 2023 at 8:17 م
  • tlovertonet Reply

    I have read some good stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting. I wonder how so much effort you set to create this type of great informative site.

    ديسمبر 18, 2023 at 5:15 ص
  • Zelma Reply

    It’s very easy to find out any topic on net as compared to
    books, as I found this paragraph at this site.

    ديسمبر 27, 2023 at 11:25 م
  • TheHiddenPages Reply

    Its excellent as your other posts : D, appreciate it for putting up. “Always be nice to people on the way up because you’ll meet the same people on the way down.” by Wilson Mizner.

    يناير 20, 2024 at 12:46 ص
  • lipibec disponibile senza prescrizione in farmacia in Italia Reply

    Hi my friend! I wish to say that this post is awesome,
    nice written and come with almost all important infos.

    I’d like to look more posts like this .

    فبراير 8, 2024 at 12:33 ص

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *