متى تموت جرثومة المعدة وكيفية علاجها

متى تموت جرثومة المعدة وكيفية علاجها

متى تموت جرثومة المعدة وكيفية علاجها

جرثومة المعده وكيفية علاجها والوقايه منها، يعاني معظم الشعب من جرثومة المعدة دون المعرفة بوجودها غالبًا، فهذه الجرثومة لعنة حتى بعد الشفاء، يعني أنها لن تترك الجسم أبدا! فقط بنسب معينة.

محتويات المقالة

ما هي جرثومة المعدة ؟

هي عبارة عن بكتيريا تدخل الجسم عن طريق كلا من الطعام أو الشراب كما تنتقل بين الأشخاص عن طريق العدوى، وتتخذ من داخل القناة الهضمية للمصاب بيئة لها، حيث تعيش وتتكاثر في الجدران المبطنة للمعدة، ولهذا تسمى أيضا الميكروب الحلزوني أو جرثومة المعدة ( H.pylori ).

هل جرثومة المعدة منتشرة أم محدودة بين الناس؟

نعم، فهي تعد من المشكلات الشائعة في التجمع السكاني داخل البلد الواحد، فلو قلنا مثلا أن التعداد السكاني يمثل 90 مليون نسمة فهناك 60 من هذه النسبة معرضين للإصابة بها، أي حوالي ثلثي العدد. وفي الغالب تسبب جرثومة المعدة تقرحات هضمية بنسبة أكبر مستهدفة الأشخاص الذين لديهم مشاكل مسبقا في المعدة.

كيف تدخل جرثومة المعدة إلى الجسم ؟

كما أوضحنا في التعريف، تدخل الجرثومة الجسم عن طريق الطعام أو الشراب، كما يمكن لها أن تنتقل عن طريق العدوى، أما بالنسبة للمصادر الملوثة من الطعام والشراب، إذا ما قورنت بين العدوى فإن الاحتمالات سوف تتلاشى، فإذا لم يكن الطعام نظيفا أو كانت المياه غير نقية، فقد نواجه مشاكل لا حصر لها على المدى الطويل إذا لم يكن في الحال.

وفي الحقيقة نجد أن ذلك قائم بالفعل مع كلا المصدرين هنا في مصر، بسبب جودة الطعام في الغالبية العظمي من الأماكن التي يعتمد عليها الناس، إلى جانب المياه التي لا يخفى على أحد عدم صلاحيتها للاستعمال الآدمي وإن تعددت مصادرها المختلفة.

ويمكنك التأكد بنفسك عن طريق عمل تجربة مباشرة بواسطة جهاز فصل الأقطاب (وهو جهاز الالكترولايزر)، ستجد أن كوب المياه بعد دقائق قصيرة يسبح داخل الألوان والأجسام الغريبة من الشوائب، وعلى السطح تطفو الفقاقيع البيضاء، وهي عبارة عن غاز المثيان الناتج عن اختلاط ماء الصرف الصحي بمياه الشرب.

كما ستلاحظ أيضا بكثافة داخل الكوب لون أخضر مزرق، وهو اللون السائد أو المهيمن بنسة 90% داخل الكوب ويدل على وجود مادة الكلور، والتي تسبب تآكل فى جدار المعدة، يعني أن العملية كلها متصلة ببعضها وتؤدي إلى تراكم مذهل من المشاكل فى المعدة.

جهاز الاكترولايزر
جهاز فصل الأقطاب كهربائيا

 

ما هي المضاعفات التي تحدثها الجرثومة في المعدة؟

قد تبقى الأعراض ساكنة لفترة طويلة، قبل أن يتحول جدار المعدة في تآكل بطئ بسبب مهاجمة الجرثومة له، وعندما تفرز المعدة حمض الـ HCL الذي يهضم الطعام، تتأذى تلك المناطق المجروحة بسبب التآكل مسببة قرحة المعدة.

 

ما هي الأعراض التي تصاحب قرحة المعدة؟

ويصاحب ذلك أعراضا مختلفة، جسدية أو نفسية، فيشعر المصاب بالألم أحيانا عندما تكون المعدة خاوية، وأحيانا يهدأ الألم ويعود مرة أخرى بين الوجبات.

وتنقسم الأعراض إلى:

أعراض جسدية: فقدان شهية ، استفراغ ، حموضة، غازات وبعض الأوجاع في المعدة، ارهاق و احساس بالدوخة، نقص الوزن المفاجئ.

أعراض نفسية: قلق، توتر ، أفكار سلبية، وسواس، إرهاق نفسي ، تفكير زائد، إحساس بالخوف من اشياء لم تحدث،هلع،

حب العزلة، قلة النوم.

ما هي العلاقة بين البيكتريا والأعراض النفسية؟

يقول الباحث محمد سرور صاحب صفحة ربنا يطورنا كلنا، على الفيس بوك، أن المعلومة سالفة الذكر بشأن ارتباط الأمراض النفسية بالأحياء الدقيقة، تدعو للاستغراب والتأمل لكنها حقيقة مثبتة من خلال الأبحاث التي تشير إلى أن إصابة ميكروبية من كائن وحيد الخلية، قادرة على تغير سلوك كائن معقد مثل البشر، لدرجة قد تدفعه إلى التفكير فى الانتحار!

ويتابع أن هناك نسبة كبيرة من 30 – 50% من سكان كوكب الأرض، تعرضوا لإصابة هذا الميكروب ويسمى (Toxoplasma) وهو ميكروب يصيب الفئران والقطط وكل الثدييات. بل وأن نسبة غير قليلة من المصابين، يتعايش الميكروب داخل خلايا أجسامهم بشكل صامت وهو ما يعرف بـ (Latent infection). ألا يذكرنا هذا بشئ؟ يشبه فى ذلك إلى حد كبير سلوك الجرثومة فى المعدة؟

والمفاجأة أن المصابين فى هذه الحالة رغم عدم شعورهم بأي أعراض مرضية لكن تتعرض شخصياتهم وسلوكهم إلى التغيير -خلال عمليات بيولوجية لها أساس كميائي- وأعني بالتغيير هنا، الذي يكون أكثر قابيلة على اتخاذ قرارات خطيرة، ربما لا تتوقع مآلاتها وقد تزيد حدتها واحتمالاتها في الإقدام على الانتحار!

 

ما هي العلامات أو الأعراض التي يمكن اعتبارها خطيرة لجرثومة المعدة؟

1- إذا كان هناك دم بصورة عامة سواء حدث ذلك فى البراز، أو مع القئ

2- أو إذا كان هناك ألم بصورة مستمرة مع إحساس بالتعب الشديد والتوهان.

كيف اعرف أن عندي بكتيريا المعدة؟ وهل هناك أدوية تؤثر على نتائج التحليل؟

بالطبع هناك طرق لمعرفة إذا ما كنت مصابا أم لا، وذلك إما عن طريق تحاليل الدم أو البراز، أو الطريقة الأخرى بالمنظار.

ويجب عليك المعرفة للاحتياط أن المضاد الحيوي يؤثر على نتيجة التحاليل بالسالب، ولذا ينصح الأطباء بوقف الدواء لمدة أسبوعين على الأقل، قبل التحليل.

س ما هو المضاد الحيوي المناسب؟ وما هي فترة علاج جرثومة المعدة؟ وهل يمكن الشفاء التام من جرثومة المعدة؟

في الغالب يأحذ العلاج دورة أسبوعين وقد يتكرر، ويبدأ معك الطبيب بما يسمى بالعلاج الثلاثي.

لكن لماذا يفشل علاج الجرثومة فى بعض الحالات؟ حتى بعد سنوات من الشفاء لا شئ يضمن لك ألا تعود أعراض الجرثومة من جديد، وهناك حالات يفشل معها العلاج تماما، فتكون النسبة فى نتائج التحليل هي نفسها فى كل مرة رغم أن الشخص المصاب يتبع البروتوكول الكامل للعلاج.

وذلك بسبب مقاومة البكتيريا لدواء (clarithromycin) وهو أحد أدوية الخط الأول فى معالجة الجرثومة والذي ينتمي إلى فئة (triple therapy) ويفضل تجنبه إذا كانت نسبة المقاومة فى البلاد التي تعيش فيها أكثر من 15%، لأن فرصة حدوث المقاومه تزيد ونسبه نجاح المعالجة للجرثومه بالطبع تقل، فالعلاقة عكسية بينهما.

ما هي أفضل الأكلات التي تفيد علاج جرثومة المعدة؟

ينصح الأطباء والتجارب بتناول
1- كوب الحليب أو المياه مع العسل فى الصباح على معدة فارغة.
2- الخضراوت والحبوب والفواكه ضمن الوجبة الأساسية
3- العشاء الخفيف مع الزبادي.

https://www.youtube.com/watch?v=U4RwHBVxDWs

4- أكل الوجبات الخفيفة على مرات متقطعة سيكون أفضل من امتلاء البطن فى وجبتين أو ثلاث.

5- الابتعاد عن الفواكه الحمضية مثل الليمون والبرتقال.
6- الابتعاد عن التوابل وخصوصا الحار منها.
7- وأخيرا التقليل قدر الإمكان من الطعام المسبك.

 

كيف تحمي نفسك وأولادك من جرثومة المعدة؟

يمكنك البدء من ملاحظة الروتين اليومي وغيره من العادات ونمط الحياة المتبع، بداية من عدم الإهمال والحرص على النظافة الشخصية، بما فى ذلك ضرورة الاعتناء بالطعام والشراب سواء، إلى مراقبة العادات السلبية الأخرى مثل الخمر والتدخين، وأفكار القلق والضغط العصبي.

إقرأ أيضا:

أعراض مرض جرثومة المعدة وطرق العلاج

أسباب الجرثومة الحلزونية بالتفصيل

الجرثومة الحلزونية عند الأطفال

Share this post

Comments (32)

  • marizonilogert Reply

    Thanks for some other wonderful article. The place else could anybody get that kind of information in such a perfect way of writing? I have a presentation next week, and I am on the look for such information.

    أكتوبر 9, 2022 at 6:19 م
  • Debrecen Reply

    you are truly a just right webmaster. The site loading speed is amazing. It kind of feels that you’re doing any distinctive trick. Also, The contents are masterpiece. you have performed a magnificent process in this matter!

    نوفمبر 12, 2022 at 12:16 ص
  • zmozeroteriloren Reply

    Dead indited subject material, Really enjoyed studying.

    نوفمبر 22, 2022 at 1:27 م
  • wc rolhouder action Reply

    Very interesting subject, appreciate it for putting up.

    نوفمبر 23, 2022 at 7:20 م
  • NFT Newsstand Reply

    Thank you for helping out, fantastic information. “You must do the things you think you cannot do.” by Eleanor Roosevelt.

    ديسمبر 14, 2022 at 7:30 ص
  • An Introduction to What Would Jesus Eat? Dieting Reply

    Hiya, I’m really glad I’ve found this information. Today bloggers publish only about gossips and net and this is really frustrating. A good website with interesting content, this is what I need. Thanks for keeping this web site, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Can not find it.

    ديسمبر 16, 2022 at 7:46 م
  • The Best Romantic Places to Propose in Liuzhou (China) Reply

    Keep functioning ,remarkable job!

    ديسمبر 18, 2022 at 6:08 ص
  • Learning and Understanding about Arthrogryposis renal dysfunction cholestasis syndrome Disease (Volume 1) Reply

    You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something which I think I would never understand. It seems too complicated and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

    ديسمبر 19, 2022 at 1:23 ص
  • The Best Places to Raise a Family in Bareilly (India) Reply

    As I site possessor I believe the content material here is rattling great , appreciate it for your efforts. You should keep it up forever! Good Luck.

    ديسمبر 20, 2022 at 12:13 ص
  • Handbook Guide to a Peugeot - 202 (Classic Handbook Car Guide) Reply

    Great site you have here but I was curious if you knew of any message boards that cover the same topics discussed in this article? I’d really love to be a part of community where I can get advice from other experienced people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Appreciate it!

    ديسمبر 20, 2022 at 7:52 ص
  • Top Places to Honeymoon in Ad-dammam (Saudi Arabia) Reply

    Hmm is anyone else having problems with the pictures on this blog loading? I’m trying to figure out if its a problem on my end or if it’s the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.

    ديسمبر 21, 2022 at 4:28 ص
  • Top Places to Holiday in Taichung (China) Reply

    Great post. I am facing a couple of these problems.

    ديسمبر 22, 2022 at 5:43 ص
  • The Best Places to Retire in Monterrey (Mexico) Reply

    Thank you for any other informative website. The place else may just I get that kind of info written in such a perfect means? I’ve a challenge that I’m simply now working on, and I have been at the look out for such information.

    ديسمبر 26, 2022 at 1:48 ص
  • The Best Romantic Restaurants in Tianjin (China) Reply

    Thanks, I have recently been looking for info about this subject for ages and yours is the best I’ve discovered so far. However, what concerning the conclusion? Are you positive concerning the source?

    يناير 1, 2023 at 3:26 م
  • Dr. Mudri Sándor Balázs ügyvéd/lawyer Reply

    This really answered my problem, thank you!

    يناير 15, 2023 at 11:30 م
  • how to send multiple nfts at once Reply

    I really enjoy reading through on this website , it has wonderful posts.

    مارس 2, 2023 at 6:55 ص
  • microgaming gacor Reply

    magnificent publish, very informative. I ponder why the other experts of this sector don’t understand this. You must continue your writing. I am confident, you’ve a great readers’ base already!

    أبريل 12, 2023 at 2:07 م
  • cq9 demo Reply

    Precisely what I was looking for, thanks for putting up.

    أبريل 13, 2023 at 5:28 ص
  • demo slot pg soft Reply

    Aw, this was a very nice post. In concept I would like to put in writing like this moreover – taking time and actual effort to make an excellent article… but what can I say… I procrastinate alot and not at all seem to get something done.

    أبريل 14, 2023 at 3:49 ص
  • Link Alternatif Sensaslot88 Reply

    Attractive section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently quickly.

    أبريل 22, 2023 at 1:12 م
  • surgawin slot Reply

    It’s laborious to find knowledgeable individuals on this topic, however you sound like you realize what you’re talking about! Thanks

    أبريل 25, 2023 at 6:40 م
  • Sensaslot88 Reply

    Hiya very cool web site!! Guy .. Beautiful .. Superb .. I’ll bookmark your site and take the feeds additionallyKI am glad to seek out numerous helpful info here in the submit, we want work out extra techniques in this regard, thank you for sharing. . . . . .

    مايو 6, 2023 at 5:01 ص
  • syair sydney Reply

    Thanks for another informative site. Where else could I get that type of info written in such a perfect way? I’ve a project that I am just now working on, and I have been on the look out for such info.

    يونيو 4, 2023 at 5:29 م
  • prediksi sgp Reply

    I do believe all the ideas you’ve presented for your post. They’re really convincing and can definitely work. Still, the posts are very short for novices. May you please prolong them a bit from subsequent time? Thanks for the post.

    يونيو 5, 2023 at 10:29 ص
  • togel sydney Reply

    Definitely imagine that which you said. Your favourite reason appeared to be at the internet the easiest factor to take into accout of. I say to you, I certainly get irked at the same time as folks think about issues that they plainly don’t recognize about. You managed to hit the nail upon the top as smartly as outlined out the entire thing without having side-effects , other folks could take a signal. Will likely be again to get more. Thank you

    يونيو 9, 2023 at 9:37 م
  • vipbetflex Reply

    WONDERFUL Post.thanks for share..extra wait .. …

    يونيو 30, 2023 at 1:49 م
  • tlovertonet Reply

    Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is totally off topic but I had to tell someone!

    ديسمبر 20, 2023 at 2:03 ص
  • GMB CTR Reply

    I’ve recently started a web site, the information you offer on this website has helped me greatly. Thank you for all of your time & work.

    فبراير 28, 2024 at 11:01 ص
  • hire a hacker Reply

    Thanks , I have recently been looking for information approximately this subject for ages and yours is the greatest I’ve discovered so far. But, what about the conclusion? Are you positive concerning the source?

    مارس 21, 2024 at 4:51 م
  • Nagano Tonic Reply

    Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

    أبريل 13, 2024 at 2:03 م
  • Gut optim Reply

    he blog was how do i say it… relevant, finally something that helped me. Thanks

    أبريل 14, 2024 at 2:03 م
  • Fitspresso review Reply

    I regard something really special in this internet site.

    أبريل 15, 2024 at 5:46 ص

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *