العناية بالجسم

هل القهوة منزوعة الكافيين مفيدة للكبد؟

القهوة منزوعة الكافيين مفيدة للكبد بشكل كبير، كما تحد من خطر الإصابة بمرض السكر من النوع الثانى، فما هي أنواع القهوة الأخرى المفيدة لصحة الكبد؟ وما هي الكمية المسموح بها يوميا؟

القهوة منزوعة الكافيين وفوائدها

  • القهوة منزوعة الكافيين مفيدة جداً للكبد، حيث تعمل على تقليل مستوي أنزيمات الكبد في الدم، والتى تؤشر حال ارتفاعها على الإصابة بالتهاب أو تليف فى الكبد.
  • لكن هذا التأثير يأتي أكثر من الترويج العالمي للقهوة منزوعة الكافيين، كما يقول دكتور فيلمنغ أن الكبد مرتبط أكثر بفوائد متأصلة في الكافيين.
  • بالإضافة إلى ذلك، تحتوي القهوة على مضادات الأكسدة وبعض المكونات الأخرى التي تلعب جميعها دورا كبيرا في تقليل التهاب الكبد.

كم كمية القهوة المسموح بها يوميا؟

  • يتمثل الحد الأقصى للجرعة اليومية الموصي بها من الكافيين، حوالي ثلاث إلى أربع فناجين يوميا ضمن الحد الآمن، ونفس الروتين ينطبق على التوصيات الخاصة بصحة أفضل للكبد.
  • وإذا كنت مصابا بالتهاب الكبد أو مرض الكبد الدهني، فقد يكون مفيدا أكثر ما يصل إلى 4 أو 5 أو 6 أكواب في اليوم، كما يوصي دكتور واكيم فليمينغ طبيب أمراض الجهاز الهضمي.
  • ومع ذلك، لا يمكن لأي شخص أن يتعامل مع هذا القدر أو يستطيع تحمل هذه الكمية في اليوم الواحد، دون الارتداد أو النكوص من أعراض الصداع والقلق والتوتر، والتي تختلف من شخص لآخر.
  • في هذه الحالة يجب الامتناع عن الإفراط في تناول القهوة، وخصوصا إذا كان الشخص يعاني من عدم انتظام ضربات القلب أو غيرها من مشاكل الأوعية والدورة الدموية.
  • وقد يكون الإفراط في تناول القهوة خطيرا، حيث تؤدي إلى آثار جانبية غير مرغوب فيها، بالذات لمن يعانون مسبقا أو لديهم مشاكل صحية، وأكثر من يقع عليه الضرر في هذه الحالة، هو مريض سرطان الرئة.

هل القهوة السوداء صحية؟

  • القهوة السوداء لها الكثير من الفوائد الصحية، حيث يمكن أن تساعد في تعزيز الذاكرة وزيادة التمثيل الغذائي والحفاظ على صحة الكبد والقلب، وتقليل خطر الإصابة بالسرطان.
  • لكن إذا لم يكن الشخص يعاني أي مشاكل طبية، فالحل الأمثل هو تجنب الكريمة والسكر، نظرًا لأن الأشخاص المصابين بمرض الكبد الدهني غالبًا ما يعانون من مشاكل مزمنة مثل مرض السكري والسمنة، لذا يستحسن عدم إضافة المزيد من الدهون والسكر إلى قهوتك.
  • والقهوة السوداء هي الأفضل، كما يقول دكتور فليمنغ، ويمكن إضافة الحليب الخالي من الدسم أو الحليب النباتي بدلا من الكريمة.
  • ويؤثر تناول القهوة السوداء بشكل إيجابي على الكبد، بخلاف الفوائد الصحية الأخرى حيث يمكنها المساعدة في الحفاظ على صحة القلب وتقليل خطر الإصابة بالسرطان، وعلى مستوى المؤشرات الحيوية تعمل القهوة على تعزيز الذاكرة وزيادة التمثيل الغذائي.

كيف احسن من صحة الكبد؟

  • الكبد هو أول عضو في جسم الإنسان يقوم بعملية تمثيل غذائي لهضم الطعام وتخليص الجسم من المواد السامة، والحفاظ عليه من الأمور التي ينبغي أن ننتبه لها جيدا لتجنب المشاكل المتراكمة والتي تصبح مع الوقت قنابل موقوتة تهدد صحة الإنسان.
  • والقهوة واحدة من المشروبات التي تساعد على تعزيز صحة الكبد، لكن هناك بالطبع مشروبات أخرى وأنظمة غذائية متنوعة ذات صلة.
  • نظام غذائي وصحي: هو المفتاح لكل ما يتعلق بالصحة العامة تماما، وليس فقط الكبد.
  • رجيم بدون حرمان: للمحافظة على الوزن المثالي.
  • التقليل من السكر: إن تناول الكثير من الأطعمة عالية السكر والدهون المشبعة يمكن أن يؤدي إلى مرض الكبد الدهني، وبالطبع، يمكن أن يؤدي الإفراط في شرب الكحوليات إلى تليف الكبد.
  • في النهاية، فإن القهوة ليست معجزة بمعنى أن شرب القهوة لن يعالج مرض الكبد تمامًا، أو يزيل الضرر الناجم عن الإفراط في تناول الكحول، ومع ذلك يمكن كما وضحنا أن تساهم بدورها على نحو مرضي ومفهوم.

المصادر: 

السابق
حق اليهود في فلسطين من القرآن
التالي
هل تؤثر القهوة على الكبد؟

21 تعليق

أضف تعليقا

  1. I think other web site proprietors should take this website as an model, very clean and fantastic user friendly style and design, as well as the content. You are an expert in this topic!

  2. My brother suggested I may like this blog. He used to be entirely right. This put up actually made my day. You cann’t consider just how a lot time I had spent for this information! Thank you!

  3. Definitely, what a fantastic site and enlightening posts, I definitely will bookmark your blog.Best Regards!

  4. Very good written story. It will be beneficial to anyone who usess it, as well as yours truly :). Keep up the good work – can’r wait to read more posts.

  5. Spot on with this write-up, I truly suppose this website wants far more consideration. I’ll probably be again to read way more, thanks for that info.

  6. You are a very bright individual!

  7. I discovered your blog site on google and check a few of your early posts. Continue to keep up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading more from you later on!…

  8. Along with almost everything which seems to be building within this particular subject material, your opinions tend to be quite refreshing. Nevertheless, I am sorry, but I do not subscribe to your whole idea, all be it exhilarating none the less. It would seem to everyone that your remarks are generally not totally justified and in actuality you are generally yourself not totally convinced of the point. In any event I did take pleasure in reading through it.

  9. I am really enjoying the theme/design of your web site. Do you ever run into any web browser compatibility issues? A small number of my blog visitors have complained about my blog not operating correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any solutions to help fix this problem?

  10. F*ckin¦ awesome things here. I am very glad to peer your post. Thank you a lot and i’m taking a look ahead to contact you. Will you please drop me a mail?

  11. F*ckin’ tremendous issues here. I’m very happy to peer your article. Thank you so much and i am taking a look ahead to touch you. Will you please drop me a e-mail?

  12. I liked as much as you’ll obtain performed proper here. The comic strip is tasteful, your authored subject matter stylish. however, you command get got an shakiness over that you want be turning in the following. unwell no doubt come further formerly once more since precisely the similar nearly a lot frequently inside case you shield this increase.

  13. I’m also commenting to let you know of the outstanding discovery my wife’s girl found reading through your webblog. She came to understand a lot of details, which include how it is like to possess a wonderful teaching spirit to get men and women effortlessly fully understand various advanced matters. You undoubtedly exceeded our desires. Thanks for producing these valuable, safe, edifying and easy tips on that topic to Janet.

  14. Hello There. I found your blog using msn. This is a very well written article. I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I’ll certainly comeback.

  15. Hello! Do you know if they make any plugins to help with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains. If you know of any please share. Thanks!

  16. Hola! I’ve been reading your web site for a while now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Dallas Texas! Just wanted to tell you keep up the fantastic work!

  17. Its such as you learn my thoughts! You seem to know a lot about this, like you wrote the guide in it or something. I believe that you can do with some to force the message house a bit, however other than that, that is wonderful blog. An excellent read. I will certainly be back.

  18. I’ve been browsing online more than 3 hours these days, yet I by no means discovered any attention-grabbing article like yours. It’s beautiful worth sufficient for me. In my view, if all webmasters and bloggers made just right content material as you probably did, the web shall be much more helpful than ever before. “Perfection of moral virtue does not wholly take away the passions, but regulates them.” by Saint Thomas Aquinas.

اترك تعليقاً