أضرار القهوة التركية على الكلى

أضرار القهوة التركية على الكلى

أضرار القهوة التركية على الكلى

أضرار القهوة التركي على الكلي، يسأل الكثير من الأشخاص من باب الاطمئنان والحذر هل تؤثر القهوة على الكلي؟ وخصوصا أولئك الذين يحافظون على عادات معينة لا يمكنهم التخلي عنها وفي نفس الوقت يمنعهم المرض من استمرار ما كانوا عليه من نظام مسبق، يتمثل ذلك في الروتين وتناول الأطعمة والمشروبات، مثل تناول القهوة وتأثيرها على الكلي؟

محتويات المقالة

هل تؤثر القهوة على الكلى؟

Kidney-Friendly-creamers-2-1024x1024
هل تؤثر القهوة على الكلي؟
  • يعاني بعض الأشخاص من حالات طبية تمنعهم من العادات التي كانوا يفعلونها بأريحية فيما مضى، وقد تكون هذه العادات أي شئ في نطاق الروتين، مثل تناول القهوة بنظام يومي معين، لكن ما الحل إذا كان الشخص يعاني من مرض في الكلي؟
  • ويتساءل مريض الكلي عما إذا كانت القهوة ضارة أم لا؟ وما إذا كان بإمكانه شرب القهوة بكميات معتدلة أم أن ذلك من شأنه أن يزيد مخاطر عدم تمكن الكلي من تنفيذ وظائفه؟ وبأي نسبة؟
  • حتما سيتعين عليه إجراء بعض التعديلات على سلوك تناول الطعام ليصبح بإمكانه التعايش مع المرض لحماية وظائف الكلى، ومع ذلك، يمكن لمريض الكلي أن يشرب بالقهوة باعتدال، مع الوضع في الاعتبار أي إضافات أخرى مثل الكريمة والسكر واللبن المكثف.

هل الكافيين يؤثر على الكلى؟

KFFF_-Coffee-1024x1024
الكافيين من مجموعة المنشطات – الكافيين والكولا
  • يعد الكافيين من أبرز عناصر أو مكونات القهوة، إذ يصنف من مجموعة المنشطات، ويتم إضافته إلى الكولا والمشروبات الغازية الأخرى ليعطي نكهة، وهو ليس ضارًا بطبيعته.
  • بل وجد الباحثون العديد من الفوائد باستهلاك كميات معتدلة منه، حيث يمكن للكافيين أن يساعد في تحسين مستويات الطاقة، وزيادة عملية التمثيل الغذائي للمساعدة في حرق الدهون، كما أنه غني بمضادات الأكسدة.
  • لكن من المهم ملاحظة أن الكافيين يعمل منبها للجهاز العصبي المركزي عند البشر، حيث أنه يجدد النشاط مؤقتا، ويمكن أن يؤدي الإفراط في تناوله إلى التأثير على صحة الكلي، وخصوصا مرضى الكلي المصابين بضغط الدم المرتفع.
  • وذلك لأن مادة الكافيين تتسبب في ارتفاع ضغط الدم لدى بعض الأشخاص، عند زيادة مستوياتها في الجسم، بطريقة مفاجئة.
  • إذا كنت تعاني من ارتفاع ضغط الدم أو كنت معرضًا لخطر ارتفاع ضغط الدم، فاسأل طبيبك عما إذا كان من الآمن تناول الكافيين وبأي مقدرا لا يجب تجاوزه؟ إما ذلك أو تناول القهوة منزوعة الكافيين؟

هل القهوة تزيد البوتاسيوم؟

6294d8900a1bd35c3d7bbae5_nutrition
العلاقة بين البوتاسيوم والقهوة وأمراض الكلى

العلاقة بين البوتاسيوم والقهوة وأمراض الكلى:

  • البوتاسيوم هو إلكتروليت: وتعرف أيضا بإسم الكهارل، وهي أي مادة تحتوي على أيونات حرة وتشكل وسطا ناقلا للكهرباء، توجد في العديد من الأطعمة ويحتاجها الجسم لأنها تساعد في موازنة كمية الماء، إلى جانب العديد من العمليات الأخرى الحيوية.
  • والتحدي هنا: أن الكلية لدى المريض لم تعد قادرة بعد على موازنة مستويات البوتاسيوم في الجسم، حيث يواجه المرضى مشكلة الحفاظ على توازن السوائل في الجسم، وهي عملية شاقة تحتاج إلى نظام صارم ومحسوب بشكل دقيق عند تناول الأطعمة والمشروبات.
  • مصاب القلب: كما أن البوتاسيوم يلعب دورا كبيرا في الحفاظ على صحة القلب، وأي خلل في مستويات البوتاسيوم في الدم غير طبيعية، يمكن أن يصحبها مضاعفات تتطلب رعاية طبية عاجلة، مثل عدم انتظام ضربات القلب أو حدوث النوبات القلبية.
  • ويوجد حوالي: 49 ملليجرام من البوتاسيوم في 100 جرام من القهوة، ما يعني أن 3 أكواب من القهوة تعتبر غنية بالبوتاسيوم.
  • إذا كان الشخص يتناول القهوة بكثرة: فيجب التأكد من تتبع الكمية الآمنة من إجمالي مدخول البوتاسيوم اليومي، مع الإضافات الأخرى مثل الكريمة والحليب.

كم كوب من القهوة في اليوم؟

كم كوب من القهوة في اليوم؟
  • المعدل الآمن: ينصح الأطباء عند تناول القهوة بشرب كميات معقولة أو معتدلة فقط كما هو الحال مع معظم الأشياء الأخرى، فشرب كميات معتدلة لا تشكل خطورة على مرضى الكلي.
  • 3 أكواب فأقل: والمستحسن أن يستهلك الشخص أقل من حاجته دائما، أقل من 3 أكواب، يعني ما يقرب من 18 إلى 24 أوقية للدقة من القهوة الطازجة يوميا.
  • أكثر من الحد المسموح: فقد يؤدي شرب أكثر من 3 أكواب يوميا إلى مضاعفات صحية على المدى البعيد، أما الحفاظ على كمية معتدلة من القهوة يساعد في الحفاظ على مستويات البوتاسيوم، وكذلك يبقى الكافيين تحت المستوى الآمن.
  • الامتناع: قد تحتاج أيضا إلى الحد من تناول القهوة أو تجنبها تماما إذا كان ذلك سيؤدي إلى تراكم السوائل الزائدة في الجسم، فمن المهم معرفة الكمية المسموح بها يوميا من السوائل للتعايش مع مرض الكلي.
    وفي حالات أخرى قد يطلب منك الطبيب الكف عن تناول القهوة، والاقتصار على المياه مع حصص أخرى قليلة من المشروبات لأن الكلية قد وصلت إلى مرحلة، قد لا تمكنها من تصفية المزيد من السوائل.
  • الفشل الكلوي: وعند القصور في وظائف الكلي، يصبح تناول السوائل أكثر أهمية لضمان قدرة الكلي على إزالة السوائل الزائدة أثناء تلقي العلاج كل جلسة.

مواضيع متعلقة:

المصادر:

Share this post

Comments (28)

  • marizon ilogert Reply

    Some truly nice stuff on this web site, I like it.

    أكتوبر 10, 2022 at 2:16 م
  • zmozero teriloren Reply

    My spouse and I stumbled over here from a different web address and thought I might as well check things out. I like what I see so i am just following you. Look forward to checking out your web page for a second time.

    نوفمبر 22, 2022 at 11:58 م
  • ebook websites Reply

    What i don’t understood is in fact how you’re no longer actually much more smartly-preferred than you might be now. You are very intelligent. You already know therefore significantly with regards to this topic, made me in my opinion imagine it from a lot of various angles. Its like men and women are not fascinated unless it?¦s something to do with Girl gaga! Your personal stuffs outstanding. At all times take care of it up!

    ديسمبر 2, 2022 at 9:45 م
  • Photography Books Reply

    Thank you for your entire effort on this website. Betty take interest in carrying out investigations and it’s simple to grasp why. We all hear all regarding the powerful medium you give advantageous tricks through your website and even invigorate contribution from some other people on the idea so our own daughter is certainly becoming educated a whole lot. Have fun with the remaining portion of the new year. You are always doing a first class job.

    ديسمبر 14, 2022 at 8:27 ص
  • Top Places to start a Franchise in Dongying (China) Reply

    You actually make it seem really easy with your presentation but I to find this topic to be actually something which I think I might by no means understand. It seems too complex and extremely broad for me. I’m taking a look ahead on your next put up, I¦ll try to get the grasp of it!

    ديسمبر 16, 2022 at 10:20 ص
  • How to Start a Animal Exhibits - Live Business Reply

    Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, excellent blog!

    ديسمبر 18, 2022 at 5:21 م
  • The Best Places to Live in Tashkent (Uzbekistan) Reply

    I also believe therefore, perfectly pent post! .

    ديسمبر 19, 2022 at 1:15 ص
  • Beginners Guide to Growing Cinnamomum (camphor laurel) (Home & Garden Handbook) Reply

    I haven’t checked in here for some time because I thought it was getting boring, but the last few posts are good quality so I guess I’ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

    ديسمبر 20, 2022 at 6:41 م
  • Top Places to Apply for a Job in Srinagar (India) Reply

    I am extremely inspired together with your writing skills and also with the structure on your blog. Is this a paid subject or did you customize it yourself? Anyway stay up the excellent high quality writing, it is rare to look a nice weblog like this one today..

    ديسمبر 22, 2022 at 3:33 م
  • Top Places to find Love in Chisinau (Moldova) Reply

    I¦ve recently started a blog, the info you offer on this web site has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work.

    ديسمبر 23, 2022 at 1:16 م
  • The Best Places to Retire in Rizhao (China) Reply

    We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site offered us with valuable information to work on. You have done an impressive job and our whole community will be thankful to you.

    ديسمبر 26, 2022 at 9:00 ص
  • How to Become a Sample-book Maker Reply

    Rattling nice design and style and excellent subject material, hardly anything else we require : D.

    ديسمبر 27, 2022 at 5:05 م
  • The Best Places to Live in Pingxiang (China) Reply

    I like this site very much so much wonderful info .

    ديسمبر 30, 2022 at 1:03 ص
  • printing Reply

    You have remarked very interesting points! ps nice web site.

    يناير 12, 2023 at 6:26 ص
  • High quality art reproductions painting oil on canvas Reply

    This actually answered my downside, thanks!

    يناير 12, 2023 at 7:48 ص
  • adásvételi szerződés szakszerűen Reply

    Your style is so unique compared to many other people. Thank you for publishing when you have the opportunity,Guess I will just make this bookmarked.2

    مارس 17, 2023 at 1:26 م
  • joker gaming 123 Reply

    What i don’t realize is in fact how you are no longer really much more well-favored than you may be right now. You’re very intelligent. You understand thus significantly when it comes to this topic, made me for my part believe it from numerous various angles. Its like men and women are not involved unless it’s one thing to accomplish with Woman gaga! Your personal stuffs outstanding. At all times maintain it up!

    أبريل 14, 2023 at 1:57 م
  • demo pragmatic Reply

    Aw, this was a very nice post. In idea I would like to put in writing like this moreover – taking time and precise effort to make a very good article… but what can I say… I procrastinate alot and in no way appear to get something done.

    أبريل 17, 2023 at 1:24 ص
  • surgawin Reply

    I’ve read a few good stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I surprise how much effort you put to make such a great informative site.

    أبريل 24, 2023 at 9:57 م
  • Playslot77 Reply

    There is apparently a bunch to know about this. I assume you made some good points in features also.

    مايو 1, 2023 at 7:41 م
  • Fastwin77 Reply

    I am typically to running a blog and i actually admire your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and preserve checking for new information.

    مايو 2, 2023 at 9:49 م
  • Betwing88 Reply

    I simply wanted to thank you so much all over again. I’m not certain the things I would have taken care of without these creative concepts contributed by you over such problem. It was actually a difficult crisis in my circumstances, but coming across your professional form you solved it took me to cry over joy. I am just thankful for your information and thus sincerely hope you recognize what a powerful job you have been providing educating the mediocre ones through a site. I am sure you’ve never encountered any of us.

    مايو 4, 2023 at 9:02 ص
  • Sensaslot88 Reply

    I am impressed with this web site, really I am a fan.

    مايو 6, 2023 at 10:32 ص
  • bocoran hk Reply

    At this time it sounds like Drupal is the preferred blogging platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

    يونيو 5, 2023 at 10:45 ص
  • สล็อตแตกง่าย Reply

    I think this is among the most important info for me. And i am glad reading your article. But want to remark on few general things, The website style is wonderful, the articles is really nice : D. Good job, cheers

    يونيو 30, 2023 at 10:58 ص
  • Token Smart Contract Generator Reply

    I’m still learning from you, while I’m improving myself. I definitely enjoy reading all that is posted on your blog.Keep the stories coming. I loved it!

    أغسطس 23, 2023 at 7:45 م
  • tlover tonet Reply

    Hello! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any tips?

    ديسمبر 21, 2023 at 1:58 ص
  • google maps seo Reply

    Great wordpress blog here.. It’s hard to find quality writing like yours these days. I really appreciate people like you! take care

    فبراير 28, 2024 at 6:31 م

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *